OYUN ALANIM KENTİM GİBİ PROJESİ
Hayallerimdeki Oyun Alanı
İzmir Ekonomi Üniversitesi, 62 İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı ve 77 Mimarlık Bölümü 2. sınıf öğrencisi, 38 Işıkkent Okulu 4. sınıf öğrencisi ile katılımcı bir tasarım süreci sonucunda oyun alanı tasarladı. İki hafta süren projede, 15 ayrı oyun strüktür önerisi ortaya çıktı. İki bölüm öğrencilerinin ilk defa böyle büyük bir organizasyonla bir araya geldiğini söyleyen İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Deniz Hasırcı, Mimarlık Bölümü öğretim görevlileri Dr. Burkay Pasin ve Selma Göker Wilson ile böyle bir projeyi uzun süredir planladıklarını ve amaçlarının ileride sürekli birlikte çalışacak bu iki meslek grubu öğrencilerini şimdiden işbirliği içinde ortak çalışmaya alıştırmayı amaçladıklarını belirtti.
Hasırcı, projenin bir diğer bir amacının da, tasarımcıların bir mekânın potansiyel kullanıcılarına söz hakkının sıklıkla verilmediği, hâlbuki “kullanıcı-odaklı” tasarım yaklaşımı ile tasarım sürecinde hızla ilerlenebileceği ve böyle süreçlerin, süreç ve bütçeye yardımcı olmakla beraber, kullanıcılara da tasarımı etkilemenin projeye büyük güven ve sorumluluk duygusu yüklediğini söyledi. Hasırcı sözlerine, özellikle çocuk mekânlarıyla ilgili çocuklara fikir sorulmadığını, fakat hızla değişen bir dünyada çocuklarla ilgili yaptığımız birçok varsayımın yanlış olabileceği ve bu gerçeğin çocuk gelişimini kötü yönde etkileyebileceği ve yaratıcılıktan uzak mekânların ortaya çıkabileceğini ekledi. Seminer ve değerlendirme jürileriyle devam eden süreçte yaratıcı sonuçlar ortaya çıktı.
Proje planlandıktan sonra Işıkkent Okulu’ndan Resim ve Seramik Bölüm Başkanı Umut Karatepe ile bağlantı kuruldu ve iki bölümden beşer öğrenciden oluşan gruplara iki de 4. sınıf öğrencisi katılarak hızlı bir tasarım sürecine girildi. Bu süreçte, Işıkkent Kampusü’nde alan çalışması, resim ve maket çalışmaları yapıldı. Çocuklara nasıl ve bahçenin neresinde oynadıkları, teneffüste nasıl vakit geçirdikleri soruldu. İlk fikirler ortaya atıldıktan sonra iki bölüm öğrencileri birlikte çalışmaya devam etti ve projeyi, her grubun ayrı tasarım kriterlerine göre yorumladılar. Bir hafta sonunda okula bir kez daha giderek projelerini sundular. İEÜ öğrencileri, küçük öğrencilerin istekleri karşısında bazen zorlandıklarını fakat çok keyifli ve eğitsel bir süreç geçirdiklerini söylediler. Küçük öğrenciler ise, ortaya çıkan tasarımlar karşısında şaşırmış ve mutlu olmuştur ve birçoğu ise ileride tasarımcı olmak istediğini söylemiştir.
Projede rol alan İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü öğretim elemanları Yrd. Doç. Dr. Deniz Hasırcı, Sedef Akad, Rana Vanlı, Zeynep Edes, Didem Özdel, Ayçe Döşemeciler, Seren Borvalı, ve Mimarlık Bölümü öğretim elemanları Buket Ilter Alper, Burkay Pasin, Erguvan Özgür Ünal, Özgür Genca, Selma Göker, Ürün Demir, Gregor Weiss da Işıkkent Okulu resim öğretmeni Umut Karatepe’nin de böyle katılımcı bir projede birlikte çalışma imkanı bulmuş olmuştur. Projelerden birinin gerçekleşmesi ihtimalini Işıkkent Okulu değerlendirecektir. Proje sadece eğitsel olmayıp, temeli olan bir araştırma olma özelliğiyle akademik yayına dönüşmesi planlanmaktadır. Çeşitli projelerin maket, afiş ve araştırma süreçleri fotoğraflarıyla birlikte, İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde 9-18 Mart arasında sergilenecektir ve ilgilenen herkese açıktır.