Elektrikli kargo aracı için geri sayım başladı

İzmir Ekonomi Üniversitesi ile Tekno CTP şirketi, üniversite sanayi iş birliği çerçevesinde, enerji tasarrufu sağlayan, aktif navigasyon sistemine sahip, yerli elektrikli hafif kargo taşıma aracını üretmek için çalışmalara başladı.
Üniversitenin Mühendislik Fakültesi'nde görevli öğretim üyeleri ve eğitim alan öğrenciler, 2016 yılında elektrikli arabayla ile ilgili ARGE çalışmaları yapmaya başladı. Çalışmalarında başarıya ulaşan ekip, bir yıl sonra üniversite bünyesinde elektrikli otomobilin prototipi üretmeyi başardı. Elektirikli araçların üretimi konusunda önemli çalışmalara imza atan ekip, 2 ay önce elektrikli hafif kargo taşıma aracını çalışmaları yapan Tekno CTP şirketiyle görüşmelere başladı. Firmanın tasarımını yaptığı prototip araca kendi geliştirdikleri aracın özelliklerini tasarlayarak trafiğe çıkarma planı yapan ögretim üyeleri ve öğrenciler çalışmalara geçen ay başladı.
EKSİKLİK KALMAYACAK
İzmir Ekonomi Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Yaşar Güneri Şahin, elektrikli araç geliştirme konusunda birçok üniversite ve kurumun çalışmalara yaptığını söyledi. Taşıma konusunda daha önce elektrikli golf araçlarının yapıldığını belirten Şahin, "Firma kargo şirketlerinin isteği üzerine elektrikli bir taşıma aracı yapmak için yola çıkmış. Ama geliştirdikleri aracın trafiğe çıkabilmesi için bazı eksikliklerinin olduğunu öğrenince bize ulaştılar. Projenin üzerinde çalışmaya başladık. Biz geliştirdiğimi elektrikli aracın tüm özelliklerin hafif ticari aracımızın üzerinde uygulayacağız. Bu açıdan Türkiye'de bir ilk olacak" dedi.
BİR YILDA TAMAMLAMAYI HEDEFLİYORUZ
Şahin, 30 kişilik bir ekibin yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgınına rağmen çalışmalarına devam ettiğini ifade etti. Araçlarının enerji tasarrufu sağlarken boyutunun küçüklüğü sayesinde kargo firmalarına büyük kolaylık sağlayacağını dile getiren Şahin, şunları kaydetti: "Elektrikli hafif ticari aracımız 350 kilo ağırlık, 400 kilo kadar yük taşıma kapasitesi olacak. 2.80 metre uzunluğundaki aracımızın 70 kilometre menzili olacak. Akıllı navigasyon sistemi sayesinde az elektriği harcayabilecek rotayı kullanacak. Değiştirilebilen kaset tipi pili sayesinde 10-15 saniye içinde yeni pili takılıp görevine devam edebilen bir araç olacak. Pillerinin şarj zamanlarının kontrol edilmesinden tutunda motor güçlerini otomatik olarak kontrol edilmesine kadar çok önemli özellikleri var.Yüzde 100 elektrikle çalışabililen bu tarz küçük kompak tarzda araç olacak.Bu tip araçlarda kullanılan motorlar Çin'den ve başka ülkelerden geliyor. Biz aracımızda yerli ve milli elektrikli motoru üretmek istiyoruz. Sadece pili başka bir ülkede alacağız onun dışında kullanılacak parçaların yüzde 90 yerli ve milli olmasını istiyoruz. Bu klasmanda da bir ilk olacak. Yüzde 100 elektrikle çalışabililen bu tarz küçük kompak tarzda araç olacak. Çalışmalara başladık. 2 ay içinde deneme çalışmalarına başlayacağız. Bir yıl içinde ise çalışmamızı tamamlamayı hedefliyoruz."