SEÇİM KAMPANYALARINDA DOĞRULAR DEĞİŞİYOR

ABD seçimlerinde Hillary Clinton ile yarışan Donald Trump’ın lider olarak çıkması siyasal iletişim kampanyalarını yeniden sorgulatıyor. Clinton ve Trump’ın seçim kampanyalarını değerlendiren İzmir Ekonomi Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakla İlişkiler ve Reklamcılık Bölüm Başkanı Doç. Dr. Sema Misci Kip, ABD seçim sonuçlarının, şimdiye kadar siyasal iletişim kampanyası geliştirme ile ilgili bilinen tüm doğruları alt üst ettiğini söyledi.
Doç. Dr. Kip, ABD Başkanı Barack Obama’nın Clinton’ı destekleyici konuşmalarına karşın sokaktaki Amerikalı’nın, kaba ve tutarsız olsa da, “kahraman” Donald Trump’ı tercih ettiğine dikkat çekti. Sağ görüşlerin yükseldiği yeni dünya düzeninde başka kuralların geçerli olacağını aktaran Doç. Dr. Kip, “Hillary Clinton seçim kampanyasında, stratejik olarak oldukça planlı, farklı hedef kitlelere göre düşünülmüş, kişiler arası ve siyasal iletişimin tüm kurallarına uygun bir süreç yönetti. Beyaz renk giyinerek dürüstlüğü temsil etme, Obama’nın adayı destekleyici konuşmaları, güven vererek konuşma, sıcak ve halka yakın konuşmalar gibi çeşitli içeriklerin yer aldığı bir seçim kampanyası dikkatimizi çekiyor. Donald Trump’ın kampanyası ise daha çok sansasyonlar üzerine kurgulanmış, provakatif bir yolla dikkat çekme ve oy verecekleri ikna etme üzerine kuruluydu” dedi.
Doç. Dr. Kip, Trump’ın farklı hedef kitlelere göre kurgulanan mesajlarının bulunmadığını, bir takım kişileri aşağılaması, hor görmesi, ait oldukları ırkları nedeniyle dışlama üzerine kurulu söylemlerinin sokaktaki Amerikalıya hitap ettiğini ifade etti. Trump’ın topluma korku saldığını ve kendisini bunu önleyecek kahraman olarak gösterdiğini belirten Doç. Dr. Kip, “Trump, ABD mutlu günlere ‘merhaba’ diyecek vaadinde bulundu. Aslında bu anlamda tam da bir ürün reklamı gibiydi. Var olan ya da hatırlatılan bir soruna, ürünün çözüm gösterilmesini sağladı. Seçim kampanyasını işletmeye ait bir ürün iletişimi gibi yönetti. Üstelik her iki adayın seçim kampanyası yatırımlarına bakılınca, Clinton’ın kampanya iletişimi için, Trump’ın birkaç katı kadar harcamış durumda olduğunu görüyoruz” diye konuştu.
‘İşletme mantığında seçim kampanyası’
Clinton’ın reklam mesajlarında ülkeyi Trump gibi bir adamın yönetmesinden kurtarmayı, Trump’ın ise ülkeyi şikâyet ettiği birçok sıkıntılı konudan kurtarmayı vaat ettiğine değinen Doç. Dr. Kip, şunları söyledi:
“ABD, seçim kampanyalarına cevabı sandıkta verdi. Sokaktaki Amerikalı, kaba ve tutarsız olsa da, ‘kahraman’ Donald Trump tarafından yönetilmek istediğini oylarıyla ortaya koydu! Bir yandan da şimdiye kadar olan Barack Obama yönetimine tepki duyarak, siyasette bagajı dolu olan Clinton’ın izleyeceği Obama tarzı bir yönetim istemediğini belirtti. Belki de artık sağ eğilimlerin en yüksek noktaya eriştiği ‘yeni dünya’ düzeninde siyasal iletişim kampanyalarında işletmelerin kuralları geçerli olacak.”