TÜRKİYE TASARIM TARİHİ TOPLULUĞU TARİHTE GÜNDELİK YAŞAM VE TASARIM´I TARTIŞTI
İzmir Ekonomi Üniversitesi Tasarım Tarihi Topluluğu tarafından bu yıl ikincisi düzenlenen seminerde “Tarihte Gündelik Yaşam ve Tasarım” konusu ele alındı. İzmir Ekonomi Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Mimarlık Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr.Gülsüm Baydar’ın koordinatörlüğünü yaptığı konferansa İstanbul Teknik Üniversitesi’nden Gülname Turan, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü’nden Nilüfer Talu, İzmir Ekonomi Üniversitesi’nden İletişim Tasarımı Bölüm Başkanı Doç. Dr. Hakan Ertep ve Moda Tasarımı Bölümü’nden F. Dilek Himam katıldı.
“Sanat ve Tasarım Arakesitinde Modernite ve Günlük Hayata Yönelik Eleştirel Mekan Pratikleri” konulu bir sunum yapan Nilüfer Talu, modern dünyada bireyin topraktan kopuşu, yalnızlığa mahkum oluşu, ev kavramının tepe taklak oluşu ve kamusal alanda yaşadığı sıkıntı ile ilgili ünlü sanatçıların eserlerinden örnekler sundu. Doris Salcedo, Vitto Aconci, Marijke Van Warmerdam gibi sanatçıların geçmişe olan özlem, evin anılardan yoksun inşa edilmesi, yalnız kalma isteğinin eşyalara yansıması ile ilgili çalışmalarını anlattı. Talu, modern hayatın sıkıntılarının beraberinde korku, tekinsizlik, yabancılaşmayı beraberinde getirdiğini, bireylerin artık eve yöneldiğini ancak evin de en çok yabancılaşmanın hissedildiği yer olduğu iletti. Talu, modern dünyada bireyin ikamet edebileceği tek yerin kendi bedeni olduğunu kaydetti.
“Gündelik Yaşamdan Uzak Bir Tasarım Nesnesi: Türkiye’de Afiş Örneği” konulu bir sunum yapan Doç. Dr. Hakan Ertep geçmişten günümüze afiş örneklerini katılımcılarla paylaştı. Afişin harekete geçirici, rahatsız edici bir unsur olması gerektiğini ifade eden Ertep, “Afiş iletişim kurmanın en güçlü yollarından biridir. Afiş sizi ikna edebilmeli. Afişi gördüğünüz zaman kafanızda o konu ile ilgili çok net iz bırakması ve sizi düşündürmesi lazım” diye konuştu.
Sunumunda “Erken Cumhuriyet Dönemi’nde Değişen Gündelik Yaşam ve Tasarım” konusunu işleyen Gülname Turan, 1930’lu yıllarda modernizmin etkisi ile eşyanın kullanımını değiştiğini belirten Turan, “Varolan gündelik yaşam eşyası endüstrileşme ile değişerek yeni eşyalar ortaya çıktı. Değişim evlerin içine kadar girdi ve gündelik hayatın rutinlerinde reform yaparak kendine direnç gösteren özel hayata kadar etkisini gösterdi.” diye konuştu.
“Gündelik Yaşam Nesnesi olarak Giysiler: Sümerbank Örneği” başlıklı bir konuşma yapan Moda Tasarımı Bölümü Öğretim Görevlisi F.Dilek Himam giysinin gündelik bir yaşam nesnesi iken, bir dönem tarihine tanıklık ederek toplumun dönüşüm hikayesini anlattığını söyledi. Türk giyim tarihinde önemli bir kesit olan Sümerbank tarihinden bahseden Himam, 1930’lu yıllarda ekonomik, toplumsal değişimlerin bir kuşağın giyim anlayışını nasıl değiştirdiğini aktardı.
Seminerde, Fotoğraf Sanatçısı İpek Cabadak da “Gündelik Yaşam Dışı Duranlar” konulu bir fotoğraf sergisi açtı.