VİETNAM'DA TURK MODA RÜZGARI

Vietnam Raffles Hanoi Üniversitesi Moda Tasarım öğretim üyesi Ceren Ege, öğrencileriyle birlikte Vietnam kültüründen esinlenerek hazırladığı “Gizli İfadeler” temalı defile ile büyük yankı uyandırdı. İzmir Ekonomi Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Moda Tasarım Bölümü’nü bitirdikten sonra Milano’da yüksek lisans yapan genç modacı Asya’nın en büyük üniversitesi olarak kabul edilen Raffles Hanoi’de modacılar yetiştiriyor.
3 aylık yoğun bir çalışma döneminde 5 öğrencisi ile birlikte defile için hazırlanan Ceren Ege, Vienam’a özgü yerel desenler ve kumaşlar kullanarak koleksiyonunu oluşturdu. 28 Ağustos’ta üniversiteye ait ilk defileyi gerçekleştirmenin heyecanını yaşayan Ege, Vietnam’ın üst düzey protokolüne ve moda severlere tasarımlarını sundu. Türk öğretim üyesi Ceren Ege’nin mistik ve modern tasarımlarından oluşan defile, Vietnam basınında da geniş yer buldu.
700 yıllık el işi geleneği
Vietnam’ın el işleri ve geleneksel kıyafetler açısından çok zengin bir ülke olduğuna dikkat çeken Ceren Ege, 7 ay önce geldiği Vietnam’da moda adına büyük bir gelişim gösterdiğini söyledi. Ege, “Vietnam’a geldiğimde karşılaştığım geleneksel el işi sanatının bana hissettirdikleri dünya modasını incelemek için çıktığım bu yolculuğumda doğru yerde olduğumu bana gösterdi. Ciddi bir zaman ve eşiği yüksek bir sabır gerektiren bu işlemelerin geçmişi 700 yıl öncesine dayanıyor. Ve genç kızların bu el işini öğrenmesi şart koşulan bir gelenek. Bu el işlerinde genelde doğa, din ve tarih resimleri, ince iplikler kullanarak işleniyor. Bu kültür, gelenek ve inanılmaz el işçiliği çok dikkatimi çekti. Koleksiyonumu hazırlarken, Vietnam geleneksel el işlemesini farklı ve kendine özgü bir biçimde kullandım. İlk defa giysiler üzerinde kullanılan nakışlar Vietnamlıların da büyük ilgisini çekti” diye konuştu.
Vietnam’ın bana hissettirdiklerini anlattım
Milano’da Anadolu Geleneksel Giysileri, El İşleri ve bunların güncel moda tasarımına uyarlanması konusunda yüksek lisans yaptığını hatırlatan Ceren Ege, kültürlerin benzer özellikler gösterdiğini vurguladı. Ege, “Yaptığım araştırmada bu nakışların daha önce giysi ve kumaş dekorasyonunda hiç kullanılmadığını hatta modernleştirilmemiş ve işlenmemiş olduğunu gördüm. Bu nakışların ilk kez giysi üzerinde kullanılması çok büyük dikkat çekti. 8. defilem olan “Gizli İfadeler” konulu koleksiyonumda Hanoi yakınlarında bir köyde bu el işlerini yapan Vietnamlı zanaatkarlara ipek ipliklerle, abstrakt şekillerde işlettim. Defilede etkileyici olan çıplak vücudu geleneksel renklerle saran, koruyan ve saklayan nakışlar oldu. Vietnam’ın bana hissettirdiklerini, onların dilinde kendimce anlatmaya çalıştım” dedi.
Vietnam el işi
Geleneksel el sanatlarının tüm toplumlarda koruyucusunun hep kadınlar olduğunu belirten Ceren Ege, Vietnam’daki el işçiliği ile ilgili şunları söyledi:
“Kadınlar yaşadıkları toplumun inancını, değerlerini, ruhlarında yaşadıkları acıları ve sevinçleri geleneksel giysilerini ve el işlerine yansıtarak çok önemli bir görev üstlenmişler. Bu el işleri hayatlarının önemli bir parçası haline gelmiş. Gizledikleri duygularını ve yaşadıklarını anlatmak için kullanmışlar. Hatta ikinci bir ten gibi giyerek, ruhlarını koruduğuna ve onları güvende tuttuğuna inanmışlar. Viatnam’da da Türkiye çok benzer bir kültür var. Buradaki genç kızların el işini öğrenmesi zorunlu. Buradaki bazı figürler genç kızların çeyizlerinde mutlaka olmak zorunda. El işçiliği kültürlerinin çok önemli bir parçası” dedi.
3 aylık yoğun bir çalışma döneminde 5 öğrencisi ile birlikte defile için hazırlanan Ceren Ege, Vienam’a özgü yerel desenler ve kumaşlar kullanarak koleksiyonunu oluşturdu. 28 Ağustos’ta üniversiteye ait ilk defileyi gerçekleştirmenin heyecanını yaşayan Ege, Vietnam’ın üst düzey protokolüne ve moda severlere tasarımlarını sundu. Türk öğretim üyesi Ceren Ege’nin mistik ve modern tasarımlarından oluşan defile, Vietnam basınında da geniş yer buldu.
700 yıllık el işi geleneği
Vietnam’ın el işleri ve geleneksel kıyafetler açısından çok zengin bir ülke olduğuna dikkat çeken Ceren Ege, 7 ay önce geldiği Vietnam’da moda adına büyük bir gelişim gösterdiğini söyledi. Ege, “Vietnam’a geldiğimde karşılaştığım geleneksel el işi sanatının bana hissettirdikleri dünya modasını incelemek için çıktığım bu yolculuğumda doğru yerde olduğumu bana gösterdi. Ciddi bir zaman ve eşiği yüksek bir sabır gerektiren bu işlemelerin geçmişi 700 yıl öncesine dayanıyor. Ve genç kızların bu el işini öğrenmesi şart koşulan bir gelenek. Bu el işlerinde genelde doğa, din ve tarih resimleri, ince iplikler kullanarak işleniyor. Bu kültür, gelenek ve inanılmaz el işçiliği çok dikkatimi çekti. Koleksiyonumu hazırlarken, Vietnam geleneksel el işlemesini farklı ve kendine özgü bir biçimde kullandım. İlk defa giysiler üzerinde kullanılan nakışlar Vietnamlıların da büyük ilgisini çekti” diye konuştu.
Vietnam’ın bana hissettirdiklerini anlattım
Milano’da Anadolu Geleneksel Giysileri, El İşleri ve bunların güncel moda tasarımına uyarlanması konusunda yüksek lisans yaptığını hatırlatan Ceren Ege, kültürlerin benzer özellikler gösterdiğini vurguladı. Ege, “Yaptığım araştırmada bu nakışların daha önce giysi ve kumaş dekorasyonunda hiç kullanılmadığını hatta modernleştirilmemiş ve işlenmemiş olduğunu gördüm. Bu nakışların ilk kez giysi üzerinde kullanılması çok büyük dikkat çekti. 8. defilem olan “Gizli İfadeler” konulu koleksiyonumda Hanoi yakınlarında bir köyde bu el işlerini yapan Vietnamlı zanaatkarlara ipek ipliklerle, abstrakt şekillerde işlettim. Defilede etkileyici olan çıplak vücudu geleneksel renklerle saran, koruyan ve saklayan nakışlar oldu. Vietnam’ın bana hissettirdiklerini, onların dilinde kendimce anlatmaya çalıştım” dedi.
Vietnam el işi
Geleneksel el sanatlarının tüm toplumlarda koruyucusunun hep kadınlar olduğunu belirten Ceren Ege, Vietnam’daki el işçiliği ile ilgili şunları söyledi:
“Kadınlar yaşadıkları toplumun inancını, değerlerini, ruhlarında yaşadıkları acıları ve sevinçleri geleneksel giysilerini ve el işlerine yansıtarak çok önemli bir görev üstlenmişler. Bu el işleri hayatlarının önemli bir parçası haline gelmiş. Gizledikleri duygularını ve yaşadıklarını anlatmak için kullanmışlar. Hatta ikinci bir ten gibi giyerek, ruhlarını koruduğuna ve onları güvende tuttuğuna inanmışlar. Viatnam’da da Türkiye çok benzer bir kültür var. Buradaki genç kızların el işini öğrenmesi zorunlu. Buradaki bazı figürler genç kızların çeyizlerinde mutlaka olmak zorunda. El işçiliği kültürlerinin çok önemli bir parçası” dedi.