Fotoğrafçılığa ‘Yapay Zeka’ Etkisi

İki yıl önce hayatımıza hızlı bir giriş yapan üretken yapay zeka teknolojisi, fotoğraf sanatı başta olmak üzere grafiksel anlamda çeşitli görseller üreten sektörler üzerindeki etkisini giderek artırıyor. Özellikle reklam tanıtım sektöründe obje, ürün veya bir olayın görsellerini üretmek; stüdyo ortamı yerine bilgisayarın başında birkaç satırlık komut yazılarak saniyeler içinde gerçekleştiriliyor. İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Meslek Yüksekokulu Müdürü Öğretim Görevlisi Emre Küheylan, üretken yapay zeka teknolojisinin prodüksiyon maliyetlerini düşürmesi gibi faydasının yanında gerçeklikten uzaklaşma ve manipülasyon gibi tehlikeleri de beraberinde getirdiğini söyledi.
GERÇEĞE ÇOK YAKIN
Aynı zamanda reklam ajanslarının en çok başvurduğu stok fotoğraf ajansları ve buralara görsel üreten fotoğrafçıları ekonomik anlamda olumsuz etkilediğini belirten Küheylan, “Üretken yapay zeka ile buluşmamız 2022 yılının ortaları gibi çok yakın bir zamanda oldu. Üretken yapay zeka ile üretilen ilk görseller ve grafikler, gerçeklik bakımından önceleri hatalar barındırıyordu. Kollar, eller gibi farklı uzuvların canlandırılmasında bozukluklara rastlayabiliyorduk. Ancak çok kısa bir sürede üretken yapay zeka programlarının yeni sürümleri piyasaya sürüldükçe bu hataların da hızlıca giderildiğini, çok daha gerçekçi görüntülerin üretilebildiğini gördük. Şu anda işin uzmanları dışında kimsenin neredeyse gerçekle ayırt edemeyeceği kusursuz görseller üretilmeye başlandı. Özellikle fotoğraflar, gerçeklik açısından kusursuza yaklaşmış durumdalar. Üretilen bir insan görselinin gerçek mi yapay mı olduğunu anlamak oldukça güçleşti” dedi.
ÜRETİM SÜRECİ HIZLANDI
Küheylan, sözlerini şöyle sürdürdü: “Yapay zeka ile üretilen gerçekliği yüksek görseller, sosyal medya hesaplarını yönetenleri, haber sitelerini ve çeşitli reklam şirketlerini önemli bir prodüksiyon maliyetlerinden kurtarırken üretim süreçlerini hızlandırdı. Ancak gerçeklik açısından baktığımızda, özellikle işleri gerçeği aktarmak olan haber, medya siteleri ve yüksek takipçili sosyal medya hesaplarını yeni tehlikeler bekliyor. Bu teknoloji, kişileri ve toplumları ciddi şekilde manipüle etmede kullanabiliyor. Bu da sayısız hukuk davalarını beraberinde getiriyor. Bu yolla üretilen görsellerin altına mutlaka uyarıcı yazıların konulması ya da uzmanlar tarafından gözden geçirilmesi gerekiyor.”